loading...
تفریح ورزش سرگرمی
آخرین ارسال های انجمن
hadishadis30 بازدید : 153 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

آموزش طرز تهیه نان اسپاگتی

مواد لازم:
روغن زیتون=۱ قاشق غذاخوری
پیاز خورد شده=۵ عدد
سیر خورد شده=۸ پر
ادویه مخلوط=۱ قاشق چایخوری
پورد فلفل قرمز=۱ قاشق چایخوری
زیره نرم شده=۲/۱ قاشق چایخوری
ماجی مرغ(گالینا بلانکا)=۱ مکعب
گوشت چرخ کرده=۴۵۴ گرم
گوجه فرنگی خرد شده=۲ عدد
رب گوجه فرنگی=۱۳۵ گرم
سس کچاپ=۱ قاشق غذاخوری
آب=۴/۳ لیوان(۱۵۰ میلی لیتر)
پنیر چدار رنده شده=۲/۱ لیوان
اسپاگتی جوشیده شده و آبکش شده=۲/۱ پاکت(۱۵۰ گرم)
تخم مرغ زده شده=۲ عدد
طرز تهیه:
۱٫ پیاز و سیر را در روغن سرخ کنید سپس تمام ادویه ها ،ماجی و سپس گوشت را افزوده و بهم بزنید.

۲٫ رب گوجه،کچاب و آب را افزوده بگذارید با حرارت پایین به مدت ۱۵ دقیقه بپزد. سپس شعله را خاموش کرده و کنار بگذارید.
۳٫ نصف پنیر را در کف ظرف مورد نظر ریخته سپس نصف اسپاگتی را روی آن بریزید،بعد نصف تخم مرغ را روی آن ریخته و در آخر نصف گوشت چرخ شده را بریزید.اینکار را تکرار کنید تا مواد تمام شود.
۴٫ ظرف را به مدت ۳۵ دقیقه با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد در فر بپزید

 

 

hadishadis30 بازدید : 191 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

مواد لازم:
خمیر مخصوص لازانیا=یک کیلو(در حدود ۱۶ تکه)
سوسیس با کالباس=نیم کیلو
پنیر پیتزا رنده شده=۱۵۰ گرم
کنسرو قارچ=یک قوطی متوسط
پیاز سرخ کرده=۲ تا ۳ قاشق سوپخوری
رب گوجه فرنگی=۲ قاشق سوپخوری
سس بشامل یا سفید=۳ پیمانه
کره=۱۰۰ گرم
خامه=۱۰۰ گرم
نمک و فلفل=بقدر کافی
طرز تهیه:
قارچ و سوسیس یا کالباس را ریز خرد می کنیم با پیاز سرخ کرده کمی سرخ می کنیم آب گوشت و رب گوجه فرنگی را در آن می ریزیم می گذاریم بجوشد تا آب آن تبخیر شود کمی نمک و فلفل می زنیم.نصف لیوان از سس را به آن مخلوط می نمائیم می گذاریم آهسته چند جوش بزند. در ظرفی آب می ریزیم یک قاشق روغن و یک قاشق نمک به آب اضافه کرده می گذاریم بجوشد.خمیر لازانیا را از هم جدا نموده داخل آب قرار می دهیم تا جوش آید کاملا نرم شود(زیاد له نگردد)بعد آنرا در صافی می ریزیم و روی آنرا آب سرد می ریزیم تا بهم نچسبند. ته ظرف نسوز و مستطیل شکل را کمی چرب می کنیم یک ورقه لازانیا روی آن می چینیم مقداری از مایه گوشتی که قبلا آماده کرده ایم روی آن می ریزیم کمی پنیر رویش می پاشیم یک ردیف دیگر خمیر لازانیا روی آن قرار می دهیم و بقیه گوشت را روی آن می ریزیم و باز کمی پنیر رویش می پاشیم با چند ورقه خمیر لازانیا روی آنرا می پوشانیم بقیه سس را روی آن می ریزیم و بقیه پنیر را هم رویش می پاشیم و کره را قطعه قطعه کرده روی آن قرار می دهیم و با حرارت ۴۰۰ درجه فارنهایت نیم ساعت تا سه ربع ساعت طبخ می نماییم تا روی آن طلایی شود.باید توجه داشت خامه را با سس مخلوط می نماییم.

hadishadis30 بازدید : 128 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

چگونه می‌توانید اعتماد به نفستان را بالا ببرید؟
 
ذهن کیوان وقتی مشغول انجام تکالیف مدرسه است مدام سرگردان است. با خود فکر می‌کند، “محال است که در این امتحان را بتوانم خوب بدهم”، “حق با پدرم است، من درست مثل اونم—هیچوقت نمی‌توانم آدم موفقی شوم.” بعد به بدن خود نگاه می‌کند و فکر می‌کند که چقدر پاهایش لاغر هستند. با خود می‌گوید، “اَه مطمئنم که مربی فوتبال وقتی ببیند که چقدر لاغرم نمی‌گذارد که در تیم بازی کنم.”

مهرداد هم برای همان امتحان مشغول درس خواندن است و او هم خیلی به موضوع آن درس علاقه‌مند نیست. اما شباهت این دو نفر فقط به همین منتهی می‌شود. مهرداد دیدگاه کاملاً متفاوتی دارد. او با خود فکر می‌کند، “خوب، باز هم ریاضی. چقدر بد. خوب است که حداقل در درسی که خیلی دوست دارم، فیزیک، موفقم.” و وقتی مهرداد به ظاهر خود فکر می‌کند، دیدگاه بسیار مثبت‌تری نسبت به کیوان دارد. بااینکه از کیوان کوتاه‌تر و لاغرتراست اما آنقدرها از اندام خود انتقاد نمی‌کند و با خود فکر می‌کند، “درست است که لاغرم اما خیلی خوب می‌توانم بدوم و می‌توانم برای تیم فوتبال مدرسه خیلی مفید باشم.”

تعریف اعتماد به‌ نفس
همه ما یک تصویر ذهنی از چیزی که هستیم، ظاهرمان، اینکه در چه کارهایی خوب هستیم و نقاط ضعفمان چیست، داریم. این تصویر به مرور زمان در ذهن ما ایجاد می‌شود و شروع آن زمانی است که کودک بسیار کوچکی بودیم. واژه تصویر یا تجسم نفس برای اشاره به تصویر ذهنی فرد از خود استفاده می‌شود. بخش عظیمی از تصویر نفس ما به ارتباطاتی که با دیگران داریم و تجربیات ما در زندگی بستگی دارد. این تصویر ذهنی اعتمادبه‌نفس ما را تعیین می‌کند.

اعتمادبه‌نفس یعنی اینکه چقدر احساس ارزشمندی، دوست داشته شدن و پذیرفته شدن می‌کنیم، چقدر دیگران نظر خوب و مثبتی به ما دارند و چقدر ما احساس خوبی نسبت به خود داریم. افرادیکه اعتمادبه‌نفسی سالم دارند، ارزش خود را درک کرده و از توانایی‌ها، مهارت‌ها و دستاوردهای خود احساس غرور می‌کنند. افرادیکه اعتمادبه‌نفس پایینی دارند احساس می‌کنند که هیچکس آنها را دوست ندارد و نمی‌پذیرد و نمی‌توانند در هیچ کاری موفق شوند.

همه ما گاهی اوقات مشکلاتی با اعتمادبه‌نفس خود پیدا می‌کنیم—مخصوصاً در دوران نوجوانی که تازه می‌خواهیم بدانیم که هستیم و چه نقشی در دنیا داریم. خوشبختانه چون تصویر ذهنی هر کس نسبت به خودش در طول زمان تغیر می‌کند، اعتمادبه‌نفس ما در همه زمان‌ها در طول زندگی به یک اندازه نیست. پس اگر تصور می‌کنید که آنطور که باید اعتمادبه‌نفس ندارید، باید بدانید که می‌توانید آن را تقویت کنید.

مشکلات مربوط به اعتماد به نفس
قبل از اینکه بتوانید بر مشکلات مربوط به اعتمادبه‌نفس غلبه کنید و اعتمادبه‌نفسی سالم داشته باشید، بد نیست بدانید که علت این مشکلات چیست. دو مسئله—اینکه دیگران چطور ما را دیده و با ما رفتار می‌کنند و اینکه خودمان چه دیدی نسبت به خودمان داریم—می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس ما تاثیر داشته باشد.

والدین، معلمین و سایر افراد بر دیدگاه ما نسبت به خودمان اثر می‌گذارند—مخصوصاً وقتی کودک هستیم. اگر والدین بیشتر از اینکه فرزند خود را تحسین کنند از او انتقاد کنند، برای آن کودک دشوار خواهد بود که اعتمادبه‌نفسی سالم داشته باشد. ازآنجا که نوجوانان در دورانی به سر می‌برند که مشغول شکل دادن ارزش‌ها و اعتقادات خود هستند، نظر والدین، معلم‌هایشان و دیگران اثر عمیقی بر تصویر آنها از خود خواهد داشت.

آشکار است که وقتی کسی که پذیرش او اهمیت زیادی برایتان دارد مدام شما را تحقیر می‌کند، اعتمادبه‌نفس شما تخریب می‌شود. اما لازم نیست که این انتقاد فقط از سوی دیگران باشد. خیلی از بچه‌ها یک منتقد درونی دارند، صدایی در درونشان که از هر کاری که می‌کنند اشکال می‌گیرد. و خیلی‌وقت‌ها این بچه‌ها آن صدای درونی را الگوی خود قرار داده و دیگر به نظر بقیه توجه نمی‌کنند.

به مرور زمان گوش دادن به این صدای منفی درونی می‌تواند به همان اندازه‌ای انتقادات دیگران اعتمادبه‌نفس فرد را تخریب کند. بعضی‌ها آنقدر به این صدای درونی عادت می‌کنند که اصلاً متوجه نمی‌شوند که مدام در حال تحقیر خود هستند.

انتظارات غیرواقعی هم می‌توانند بر اعتمادبه‌نفس فرد اثر بگذارند. افراد تصویری از آنچه می‌خواهند بشوند در ذهن خود دارند. تصویر هرکس از فرد ایدآلش متفاوت است. بعنوان مثال بعضی افراد مهارت‌های ورزشکاران را تحسین می‌کنند و بعضی توانایی دانشمندان را. آنهایی که تصور می‌کنند توانایی که تحسین می‌کنند را دارا هستند معمولاً اعتمادبه‌نفس بالایی دارند.

آنهایی که تصور می‌کنند خصوصیات و ویژگی‌های موردعلاقه‌شان را ندارند، اعتمادبه‌نفس پایینی دارند. متاسفانه خیلی وقت‌ها افرادیکه اعتمادبه‌نفس خوبی ندارند خصوصیات موردنظرشان را دارا هستند، فقط چون تصویر ذهنی آنها آنطور ایجاد شده است، قادر به دیدن آن نیستند.

چرا اعتماد به ‌نفس مهم است؟
احساس ما نسبت به خودمان می‌تواند بر نحوه زندگی کردن ما تاثیر بگذارد. افرادیکه احساس می‌کنند دوست‌داشتنی هستند (به عبارت دیگر آنهایی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند) روابط بهتری هم دارند. این افراد تمایل بیشتری برای کمک گرفتن از دوستان و خانواده‌شان دارند. افرادیکه باور دارند می‌توانند به اهدافشان برسند و مشکلاتشان را حل کنند، در درس و تحصیل موفق‌تر هستند. داشتن اعتمادبه‌نفس بالا باعث می‌شود بتوانید خود را پذیرفته و زندگی خوبی داشته باشید.
راهکارهای تقویت اعتماد به ‌نفس
اگر می‌خواهید اعتمادبه‌نفستان را بالا ببرید، در زیر به چند راهکار خوب اشاره می‌کنیم:

• دست از افکار منفی درمورد خودتان بردارید. اگر عادت دارید فقط به کمبودهای خود فکر کنید، سعی کنید از این به بعد روی جوانب مثبت خودتان تمرکز کنید. هر زمان که احساس کردید بیش از اندازه نسبتب ه خودتان انتقادی نگاه می‌کنید، یک نکته مثبت درمورد خودتان بگویید. هر روز سه ویژگی خودتان که شادتان می‌کند را یادداشت کنید.

• به دنبال موفقیت باشید نه کمال. بعضی افراد خود را اسیر ایدآل‌گرایی می کنند. به جای اینکه خودتان را با تفکراتی مثل، “تا ۱۰ کیول وزن کم نکنم برای تست بازیگری نمی‌روم” عقب نگه دارید، به این فکر کنید که در چه کارهایی خوب هستید و از چه چیزهایی لذت می‌برید و به سراغ  آنها بروید.

• اشتباهات را فرصت‌هایی برای یادگیری ببینید. قبول کنید که اشتباه می‌کنید چون همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند. اشتباهات بخشی از یادگیری هستند. به خودتان یادآور شوید که استعدادهای هر فرد مدام در حال تغییر و رشد است و همه آدمها در کارهای مختلف استعداد و توانای دارند—همین آدمها را جالب می‌کند.

• چیزهای جدید را امتحان کنید. فعالیت های مختلف را امتحان کنید تا استعدادهای خود را بهتر بشناسید. بعد به توانایی‌ها و مهارت‌های جدیدی که به دست می‌آورید افتخار کنید.

• تشخیص دهید چه چیزهایی را می‌توانید و چه چیزهایی را نمی‌توانید تغییر دهید. اگر تشخیص دهید که بخاطر یک مسئله درمورد خودتان ناراحت هستید که می‌توانید آن را تغییر دهید، از همین امروز شروع کنید. اگر چیزی است که قادر به تغییر آن نیستید (مثل قدتان) سعی کنید خودتان را همانطور که هستید قبول کرده و دوست بدارید.

• هدف تعیین کنید. فکر کنید دوست دارید چه کاری انجام دهید و بعد برای انجام آن برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌تان را به دقت و با تعهد دنبال کنید و روند پیشرفتتان را بررسی کنید.

• به ایده‌ها و نظرات خود افتخار کنید. برای ابراز عقاید خود خجالت نکشید.

• کمک کنید. به یکی از همکلاسی‌هایتان که مشکل دارد در درس‌ها کمک کنید، به مادرتان برای مرتب کردن خانه کمک کنید یا برای هر کار مثبت دیگر پیشقدم شوید. وقتی احساس کنید که در زندگی دیگران تغییر ایجاد می‌کنید و کمک شما ارزشمند است، اعتمادبه‌نفستان بالا خواهد رفت.

• ورزش کنید! با ورزش کردن می‌توانید استرستان را خالی کرده، سالم‌تر و شادتر شوید.

• خوش بگذرانید. آیا تا بحال همچنین فکری داشته‌اید که اگر لاغرتر بودید دوستان بیشتری داشتید؟ سعی کنید از بودن با آدمها لذت ببرید و کارهایی انجام دهید که از آن لذت می‌برید. استراحت کنید و خوش بگذرانید.

هیچوقت برای ساختن اعتمادبه‌نفسی سالم و مثبت دیر نیست. در برخی موارد که آسیب احساسی عمیق و طولانی است، ممکن است به کمک به متخصص مثل یک روانشناس یا مشاور نیاز پیدا کنید. این متخصصین می‌توانند بعنوان یک راهنما به افراد کمک کنند که خودشان را دوست داشته باشند و توانایی‌ها و استعدادهای خاص خود را بشناسند.

اعتمادبه‌نفس در هر کاری که انجام می‌دهید نقش مهمی دارد. افرادیکه اعتمادبه‌نفس بالایی دارند در مدرسه عملکرد بهتری دارند و پیدا کردن دوست خیلی برایشان راحت‌تر است. معمولاً روابط بهتری با همسالان و بزرگترهای خود دارند، شادتر هستند، برخورد بهتری با اشتباهاتشان، ناامیدی‌ها و شکست‌هایشان داشته و معمولاً آنقدر یک کار را ادامه می‌دهند تا در آن موفق شوند. تقویت اعتمادبه‌نفس نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد اما وقتی آن را انجام دادید، تا آخر عمر این مهارت از یادتان نخواهد رفت.

منتقد درونیتان را تعلیم دهید: چون این منتقد درون شماست، می‌توانید کنترل آن را به دست بیاورید و اجازه ندهید که تحقیرتان کند یا چون فکر می‌کند شکست می‌خورید نگذارد کاری را انجام دهید. تصمیم بگیرید که از این به بعد این ندای درونیتان فقط توصیه‌ها و پیشنهادات مثبت برایتان داشته باشد.

مراقب ایدآل‌گرایی باشید! آیا انتظار غیرممکن‌ها را دارید؟ بد نیست که توقعات بالا داشته باشدی اما اهدافی که برای خودتان تعیین می‌کنید باید قابل دستیابی باشند. پیش به جلو بروید و برای اینکه یک قهرمان ورزشی شوید خیالپردازی کنید—اما همه تلاشتان را برای بالا بردن کیفیت ورزشیتان هم به کار گیرید

hadishadis30 بازدید : 178 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

برای پاک کردن چسب باید از سرکه استفاده کنید. به این ترتیب که کمی سرکه را به پنبه ای بزنید و روی لکه بگذارید تا به تدریج چسب وربیاید. در مورد چسب آکواریوم این کار را باید چند بار تکرار کنید. زیرا چسب آکواریوم از چسب های دیگر قوی تر است.

hadishadis30 بازدید : 152 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

احتمالا برخی افراد آشنایی کاملی با انواع سبزی ها برای غذا های مختلف ندارند بنابراین مقاله زیر اماده وارائه میشود

سبزی آش: اسفناج (در صورت نبودن آن برگ چغندر)- جعفری- گشنیز- تره
سبزی پلو و کوکو: شوید- تره- جعفری- شنبلیله
سبزی قرمه: جعفری- گشنیز- تره- شنبلیله (البته میزان گشنیز آن خیلی کم است و در بعضی مواقع می توانید اصلاً گشنیز نریزید.
سبزی کوفته: جعفری- تره- نعنا- گشنیز- ترخون- پیازچه
سبزی دلمه: جعفری- تره- نعنا- گشنیز- ترخون- شنبلیله-
کرفس: نعنا و جعفری + برگهای کرفس

hadishadis30 بازدید : 115 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

استفاده از رنگها در زندگی و روحیه ما تاثیر زیادی خواهند داشت. البته روی هم رفته هر شخصی از یک یا چند رنگ بیشتر از دیگر رنگ ها لذت می برد. ولی برای استفاده از آن رنگها در منزل باید کمی تعادل برقرار کرد. مثلاً کسی رنگ زرد را خیلی دوست دارد.اگر بیاید مبلمان زرد و یا پرده های زرد به کار ببرد (زرد به تنهایی) مناسب به نظر نمی آید.
روی هم رفته در اتاق نشیمن باید از رنگ های ملایم استفاده کرد. زیرا این اتاق برای آرامش بعد از کارهای خانه و یا بیرون از خانه و همچنین برای مطالعه و یا انجام تکالیف برای کودکان و از این نوع فعالیتها استفاده می گردد. بنابراین باید از رنگ هایی که ملایم و آرامبخش می باشند استفاده کرد. استفاده رنگ های گرم و تند در این بخش از خانه توصیه نمی شود.
برای قسمت پذیرایی تقریباً باید به عکس بالا عمل کرد. زیرا بخش پذیرایی باید به گونه ای تزئین گردد که انسان را به صحبت کردن تشویق و وادار نماید. استفاده از رنگ های سرد و ملایم در این بخش باعث خمودگی و سکوت می گردد.
در اتاق خواب ها نیز باید از رنگ هایی استفاده کرد که هم باعث شور زندگی و هم باعث آرامش باشد. که البته در این مورد باید رنگ ها ترکیبی باشد. مثلاً می توانید از پرده نارنجی زرد استفاده کنید در صورتی که برای روتختی از رنگ زرد ملایم و یا کرم استفاده کرده اید. (این رنگ ها بیشتر مخصوص دخترها می باشد) یا اینکه روتختی آبی لاجوردی است در حالی که پرده ها از آبی کم رنگ و زرد استفاده گشته است.
در خصوص کاشی حمام و یا آشپزخانه موقعی می توانید نظر بدهید که بخواهید خانه ایی بسازید. یعنی می توانید در رنگ آنها اعلام نظر کنید. شما فقط می توانید در حالت عادی رنگ وسایل حمام و یا دستشویی را با رنگ کاشی های آن ست کنید.

 

 

hadishadis30 بازدید : 2240 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

مواد لازم :

آرد سفید نیم کیلو
آرد گندم نیم کیلو
آرد نخودچی یک استکان و نیم
پودر قند نیم کیلو
روغن جامد چهار صد گرم

طرز تهیه :
همه آردها را در یک ظرف بزرگ ریخته و روغن را به آهستگی به آن اضافه میکنیم . وقتی نصف روغن را به مواد اضافه کردیم خوب ورز داده و یکبار چرخ میکنیم. بعد باقی روغن را اضافه کرده و یکبار دیگر مایه را چرخ کرده و خوب ورز میدهیم . وقتی به حدی رسید که دیگر به دست نچسبید آنرا روی یک سینی به قطر نیم سانت پهن کرده و با قالب یا اگر نداریم با یک استکان به شکل ماه در میاوریم . سپس مقداری زعفران را در آب حل کرده و با برس مخصوص شیرینی پزی یا پشت قاشق چایخوری روی شیرینی ها را زعفران میزنیم. بهتر است برای تزئین روی آن از سیاه دانه استفاده کنیم اگر نه که پودر پسته هم میتوانیم بریزید. فر را با حرارت یکصد و نود درجه سانتیگراد روشن کرده و سینی که شیرینی ها را در آن چیده ایم در فر میگذاریم. حدود پنج دقیقه وقت لازم است تا شیرینی شما آماده شود.

hadishadis30 بازدید : 198 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

مواد لازم :
آرد نخودچی نیم کیلو
پودر قند دویست و پنجاه گرم
روغن جامد حدود سیصد گرم
هل به مقدار دلخواه
دو عدد هل ساییده کافیه

طرز تهیه :
ابتدا آرد نخودچی را الک میکنیم که کاملا نرم و یک دست شود. در یک کاسه بزرگ ریخته و پودر قندرا هم الک کرده به آن اضافه میکنیم . سپس هل را ریخته و خوب با هم مخلوط میکنیم. روغن جامد را کمی حرارت میدهیم که آب شود. بعد آهسته آهسته روغن را به مواد اضافه میکنیم.

گفته شد روغن جامد سیصد گرم اما معمولا دویست و بیست سی گرم کافیه. همه را یکجا نریزید . همینطورکه دارید روغن را میریزید مواد را ورز دهید. حدود صدو پنجاه گرم از روغن را که ریختید مواد خود را یکبار چرخ کنید. اینکار باعث میشود که کلوچه شما ترد تر و خوشرنگ تر شود.

اگر بعد از چرخ کردن احساس کردید که هنوز به روغن نیاز دارد یواش یواش باقی روغن خود را به آن اضافه کنید. اما دقت کنید که مایه به روغن نیفتد. بعد از حدود نیم ساعت ورز دادن یک تکه از مایه را در دست خود گلوله کرده و امتحان کنید که از هم وا نرود. اگر دیدید درست گرد شد وقت آن است که شروع به گلوله کردن مایه کنید.

نیاز به توضیح بیشتر نیست فقط خاطر نشان می کنم که کلوچه ها را با فاصله در سینی بچینید. روی هر کلوچه با نوک قاشق چایخوری دو عدد نیم دایره مثل مارک شانل بوجود آورده . سپس یک عدد خلال پسته در آن فرو کنید.

حرارت فر باید سیصد درجه سانتیگراد باشد . حتما چراغ فر را روشن بگذارید. همین که برق روغن از روی کلوچه شما رفت یعنی کلوچه آماده است. دقت کنید حتما اجازه دهید کلوچه ها سرد شوند و بعد آنها را یکی یکی از ظرف جدا کنید.

بهترین شیوه برای نگهداری شیرینی استفاده از ظرفهایی است که در آنها محکم میشود. در این صورت میتوانید اطمینان داشته باشید که شیرینی های شما تا عید خشک نمیشوند. یادمان باشد شیرینی را هرگز در یخچال نمیگذاریم چون بسیار خشک و بد بو میشوند. تنها شیرینی که نگهداری آن در یخچال لازم و ضروری است لوز است.

 

 

hadishadis30 بازدید : 125 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

مواد لازم :
آرد سفید  ۱ کیلوگرم
ادویه ی مخصوص  به میزان دلخواه
مایه ی خمیر  ۱ قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر  کمی
نمک  ۱ قاشق چایخوری
شیر  ۳-۲ لیوان
شکر  ۲ قاشق غذاخوری
زعفران  کمی
روغن مایع  ۱ لیوان
خرمای هسته درآورده  به میزان دلخواه (تقریبا ۵۰۰ گرم)

 طرز تهیه :
ادویه مخصوص این شیرینی شامل: زیره، رازیانه، فلفل سیاه، تخم گشنیز، پودر زنجبیل و دارچین است.ابتدا ادویه را دو قسمت کنید. نیمی از ادویه، روغن مایع و آرد را با هم مخلوط می کنیم، طوری که آرد گلوله گلوله شود.

سپس شیر، شکر و زعفران را روی حرارت گرم می کنیم، تا جایی که ولرم شود.

مایه ی خمیر(را که در کمی آب جوش حل کرده ایم)، بیکینگ پودر و نمک را با آرد مخلوط می کنیم.

سپس مخلوط شیر را که ولرم شده، به مخلوط آرد اضافه می کنیم و با دست خوب ورز می دهیم.

خمیر آماده شده را به مدت ۴-۵/۳ ساعت می گذاریم بماند.

سپس خرماهای بدون هسته را با بقیه ی ادویه مخلوط کرده و خوب با دست له می کنیم.

سپس خمیر را بصورت لایه ای نازک، به قطر نان پهن می کنیم و مخلوط خرما را به قطر ۲ سانتی متر روی خمیر می گذاریم. دو طرف خمیر را به هم می چسبانیم.

سپس خمیر را به هر شکلی که دوست دارید(لوزی یا مربعی به اندازه ۵-۴ سانتیمتر) برش دهید.

سپس در فری که درجه ی آن ۱۹۰-۱۷۰ سانتیگراد است، به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید.

کلوچه ی جنوبی نوش جانتان.

 
* نکته :
به نظر من بهتر است ادویه ای را که با خرما مخلوط می کنید، به شکل پودر باشد، ولی ادویه ای را که با آرد مخلوط می کنید، درسته باشد، برای اینکه زیر دندان برود و طعم خوبی در دهان ایجاد کند.

hadishadis30 بازدید : 112 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

کیک قهوه

مواد لازم :
آرد یک و یک چهارم لیوان
کره ی ذوب شده  ۱ لیوان
پودر شکر  ۱ لیوان
تخم مرغ  ۳ عدد
مایه خمیر  نصف قاشق مرباخوری
زنجبیل نرم شده  یک چهارم قاشق مرباخوری
قهوه   ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه :
تخم مرغ ها را به شکر اضافه کنید و خوب به هم بزنید. کره ی آب کرده، قهوه ، آرد ، مایه خمیر و پودر زنجبیل را به آن اضافه کنید. مواد را به آرامی هم بزنید تا خمیر نرم و یکدست شود.

مخلوط را در قالب کیکی که قبلا چرب کرده اید و کمی آرد داخل آن پاشیده اید بریزید. ظرف کیک را در فر با درجه حرارت متوسط به مدت یک ساعت بگذارید. بعد کیک را از فر خارج کنید و بگذارید سرد شود. پس از سرد شدن، کیک را از ظرف خارج کنید و روی آن را با پودر قند تزئین کنید.

 

 

hadishadis30 بازدید : 270 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

کفری کرمانشاهی تهرانی، محمد

( ملیت: ایرانی قرن: ۱۳ )

(۱۳۲۶ -۱۲۴۵ ق)، پزشک، مترجم و نویسنده. مشهور به کفرى. در کرمانشاه به دنیا آمد. وى پس از گذراندن تحصیلات مقدماتى در موطن خود و علوم دینى در نجف اشرف، براى ادامه تحصیل وارد دارالفنون شد و طب قدیم را نزد حاج میرزا عبدالباقى اعتضاد الاطباء و طب جدید را نزد دکتر تولوزان فرانسوى آموخت. بعدها، به تشویق دکتر تولوزان، براى تکمیل رشته طب در ۱۲۸۷ ق به پاریس عزیمت نمود و مدت زیادى در بیمارستانها و مدارس آن شهر مشغول کار و آموختن علم بود. در ۱۲۹۶ ق پس از گذراندن پایان‏نامه‏ى خود موفق به اخذ درجه‏ى دکترا در طب از دانشکده‏ى پزشکى آنجا شد. بعد از مراجعت به ایران، به توسط علیقلى خان مخبر الدوله، به دربار ناصرالدین شاه معرفى گشت و مدتى طبیب تلگرافخانه، معلم طب فرنگى دارالفنون، پزشک دربار قاجار و رئیس بیمارستان دولتى ابن‏سیناى کنونى شد. ولى بعدها کم کم از تمام این مشاغل عزل گردید و در ۱۳۰۵ ق به عنوان طبیب مخصوص حسنعلى خان گروسى، امیر نظام پیشکار آذربایجان، به تبریز رفت و مدتى با او بود. پس از بازگشت خانه‏نشین شد و در خانه به طبابت و تدریس پرداخت و علاوه بر آن به ترجمه‏ى کتب علمى به خصوص طب، جراحى و هیتولوژى نیز مى‏پرداخت. علت شهرت وى به کفرى مخالفت تند و صریح او با خرافات و موهومات بود. وى در تهران درگذشت و در ابن‏بابویه دفن شد. از آثارش: «امراض الاطفال»، ترجمه؛ «ضیاء الناظرین»، تشریح چشم، ترجمه؛ «کوفت»، رساله‏اى در امراض مقاربتى؛ «ژیل بلاس»، ترجمه.

برگرفته از کتاب: اثرآفرینان (جلد اول-ششم)

منابع زندگینامه: تاریخ ادبیات ایران، براون (۲۹۱/ ۴)، دایرة المعارف فارسى (۲۲۳۶/ ۲)، الذریعه (۱۸۴/ ۱۸ ،۱۳۱/ ۱۵ ،۳۴۸/ ۲)، شرح حال رجال (۲۷۸ -۲۷۵/ ۳)، فهرست کتابهاى چاپى فارسى (۲۶۹۸ ،۲۲۴۳ ،۱۸۸۹ -۱۸۸۸/ ۲ ،۳۳۳/ ۱)، المآثر و الآثار (۲۲۳)، مؤلفین کتب چاپى (۶۹۸ -۶۹۵/ ۵).

hadishadis30 بازدید : 129 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

کاتوزیان، امیر ناصر

( ملیت: ایرانی قرن: ۱۵ )

دکتر امیر ناصر کاتوزیان سال ۱۳۱۰ شمسی در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان اقبال و دوره متوسطه را در دبیرستان علمیه گذراند و دوره‌های عالی و تکمیلی را تا اخذ مدرک دکتری رشته حقوق خصوص و اسلامی در دانشگاه تهران سپری کرد. وی از سال ۱۳۴۳ با درجه استادیاری به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت نامبرده در سال ۱۳۵۱ به درجه استادی تمام وقت گروه حقوق خصوصی و اسلامی با پایه یک استادی نائل آمد. تألیف ۴۲ جلد کتاب در زمینه‌های حقوق مدنی، فلسفه حقوق و آیین دادرسی و ارائه حدود ۴۰۰ مقاله علمی در زمینه قضایی از جمله فعالیت‌های علمی دکتر کاتوزیان است. گروه : علوم انسانی رشته : حقوق گرایش : حقوق خصوصی و اسلامی والدین و انساب : پدر امیر ناصر کاتوزیان وکیل موفق و مشهوری بود و مادر محترمشان هم خانه دار است.ایشان نیز چهار برادر ناتنی بنامهای مرحومان رضا و اصغر که به رحمت ایزدی پیوسته اند و محمد و عباس در قید حیاتند،دارد. خاطرات کودکی : دکتر ناصر کاتوزیان از دوران کودکی خود چنین می گوید: در دوم اردیبهشت ماه ???? در تهران به دنیا آمدم. محله زندگی ما خیابان ری، کوچه دردار بود. در خانه ای متولد شدم که، متاسفانه، آن را خراب کرده اند.کودکی من نیز تقریبا مثل کودکی دیگران گذشت برای تحصیل به دبستان اقبال میرفتم انتهای خیابان آبشار در محله دروازه دولاب (این دبستان هنوز هم بر جای خودش باقی است). اگر بخواهم خاطره ای از آن ایام ذکر کنم باید بگویم که در محله ما جوان ها دوست داشتند هرچه بیشتر ابراز قدرت نمایند و حریف بطلبند و غالبا با همدیگر دعوا میکردند و قهرا من هم از کتک خوردنها بی نصیب نمی ماندم! جو و فضای غالب این محیط موجب شد که من در یکی از تابستانها با سماجت تمام به ورزش بپردازم. این روحیه ورزشکاری، هنوز هم در من باقی مانده است. به مرور این فکر به ذهنم چیره شد که اگر بخواهم سالم زندگی کنم باید “قوی” باشم. استادم، مرحوم سنگلجی، میگفت: برای انسان یک سانتی متر شاخ بهتر از سه متر دم است! و من در طول زندگی این گفته طنز مرحوم سنگلجی را کاملا احساس کردم و به این نتیجه رسیدم که آدمیزاد در هر محیطی که زندگی میکند باید قوی باشد، حالا اگر در محیط دانشمندان قرار گرفت باید سلطه خودش را از نظر عقلی و علمی ثابت نماید و اگر در محیط اشخاصی که اهل دعوا و نزاع هستند قرار بگیرد باید بتواند خود را در آن جمع حفظ کند. غریزه صیانت نفس چیزی استکه هرگز نمیتوان آن را انکار کرد. تحصیلات رسمی و حرفه ای : دکتر کاتوزیان دوران ابتدایی اش را در دبستان اقبال در خیابان «شهباز» به اتمام رسانده و دوران دبیرستان را در دبیرستان علمیه طی می کند و پس از نقل مکان به خیابان «آب منگل» در خیابان ری در همان دبیرستان می ماند تا اتمام این دوران. دکتر کاتوزیان با کلاس پنجم نظام قدیم رشته علمی را دنبال می کند و در کلاس ششم آن زمان رشته ادبی را انتخاب می کند، در همان رشته ادبی در ایران شاگرد اول می شود و موفق به دریافت مدال درجه ?علمی برای اولین بار در ایران می شود. همین دریافت مدال مشوق او می شود برای ادامه تحصیل. او با انتخاب رشته حقوق تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه می دهد و در این رشته موفق به کسب مدال درجه یک علمی این رشته می شود. با فوت پدر در سال دوم دانشگاه ضربه بزرگی به دکتر کاتوزیان وارد می شود و این ضربه باعث می شود تا او از رفتن به وزارت امورخارجه پشیمان شود و رشته قضا را انتخاب کند. او در این رشته در مقاطع مختلف تا دکترا همواره با عنوان شاگرد اولی فارغ التحصیل می شود و رساله اش را در سال ???? باعنوان «وصیت» به پایان می رساند. خاطرات و وقایع تحصیل : امیر ناصر کاتوزیان از خاطرات دوران تحصیل چنین به یاد دارد: “من لازم میدانم از معلم عارف خودم مرحوم میرافضلی که به مثنوی بسیار علاقه داشت و درس عربی را به صورت تجزیه و ترکیب نهج البلاغه برای ما میگفت، یاد کنم. ایشان وقتی وارد کلاس میشد دو بیت از مثنوی را با صدای شکسته و لرزان میخواند و بچه ها بی نهایت برای این پیرمرد احترام قائل بودند و مطلقا در کلاسش لودگی و شیطنت نمیکردند. بی گمان اولین جرقه های عرفان و فلسفه توسط ایشان در ذهن و ضمیر من روشن شد. مرحوم میرافضلی قطعه ای از نهج البلاغه را سر کلاس مینوشت و بعد آن را معنی و تجزیه و ترکیب میکرد و صرف و نحو را به این طریق به ما می اموخت.” پدرم اصرار داشت که من وارد دانشکده حقوق شوم و رشته علوم سیاسی بخوانم و در وزارت خارجه مشغول به کارشوم. من هم بر اثر همین تمایل او وارد دانشکده حقوق شدم، اما دانشجوی سال دوم بودم که، متاسفانه، پدرم فوت کرد. آن روزها در وزارت خارجه کسانی را که آشنا یا قوم و خویشی در آنجا داشتند می پذیرفتند و غالبا ورود افراد متفرقه ـ حالا هر چه قدر هم که لیاقت و شایستگی داشته باشند ـ دشوار بود. از همینرو، تصمیم گرفتم که به رشته قضایی بروم. در رشته قضایی چون مغزم به ریاضیات و استدلال بیشتر توجه داشت تا به مسائلی که میباید “حفظ میشد”، توفیق بیشتری پیداکردم و در دانشکده حقوق دوباره صاحب رتبه اول شدم. در همین زمان قرار شد که محصلین برتر ایرانی را برای ادامه تحصیل به خارج بفرستند (????). در آن دوران، مرحوم دکترمصدق به عنوان نخست وزیری بسیار محبوب که در دل غالب مردم و عمدتا جوان ها جای خاصی داشت، بر سر کار بود و شاه هم با مصدق سر ستیز داشت. روزی که قرار بود شاه به من مدال درجه یک علمی بدهد، به عنوان اعتراض به رفتار شاه نسبت به مصدق، در آن جلسه اهدای مدال حاضر نشدم، و همین باعث شد که بورس تحصیلی را حذف نمایند و من از تحصیل در خارج محروم شوم. در دوره لیسانس، کشش فوق العاده ای به فرهنگ اسلامی پیدا کردم، به طوری که ورقه امتحانی اصول مرا که مرحوم استاد محمود شهابی ملاحظه کرد، از این که دانشجویی از تمام کتب فقها و اصولیین شاهد و مثال می اورد و ادله و براهین برای اثبات موضوع ذکر میکند، بسیار متعجب شد. پس از آن، ورقه مرا مهر و موم کردند و گفتند که آن را به قم می فرستیم تا آقایان مراجع و طلاب ببینند که ما در دانشکده حقوق چه جور دانشجویانی داریم. فعالیتهای ضمن تحصیل : فعالیت های ضمن تحصیل دکتر کاتوزیان بزبان خودش:” در دوران تحصیل در دبیرستان هم رئیس انجمن ورزش بودم و هم رئیس انجمن موسیقی. آن سال در رشته ادبی نیز شاگرد اول شدم و مدال درجه دوم علمی را به همین مناسبت به من دادند (????). البته باید بگویم که در موسیقی، من ساز به خصوصی نمیزدم، اما به ردیف های ایرانی تسلط داشتم و آنها را میشناختم. اما برخی از همکلاسی های من هم اکنون در موسیقی اشخاص سرشناسی هستند: مثلا مهندس همایون خرم عضو انجمنی بود که من سرپرست آن بودم و ایرج در آنجا خواننده، و ناصر ملکمطیعی کاراکتر، و دکتر بهمن نیاکان نوازنده ویلن هم عضو این انجمن بود. در مجموع در دبیرستان علمیه فعالیتهای خارج از برنامه باعث جلب توجه معلمین و مدیر مدرسه میشد. از همین رو اصرار کردند که من در همان دبیرستان بمانم و رشته ادبی بخوانم.” استادان و مربیان : اساتید امیر ناصر کاتوزیان به قرار زیر است که وی از آنها چنین یاد می کند: استاد محمد سنگلجی “ایشان به نوعی هم ذوق فقهی را در من بیدار نمودند و هم ذوق عرفانی را. من هم در درسهای مثنوی و هم در دیگر درسهای ایشان در خارج از کلاس حاضر میشدم و استفاده میکردم. به ویژه منش عرفانی و بی پیرایه ای که ایشان داشت در من ذوقی اخلاقی ایجاد کرد”،مرحوم دکتر سیدحسن امامی”دیگر استادی بود که بسیار بر من تاثیر گذاشت. بلند نظری و دیده باز ایشان از جمله صفات پسندیده ای بود که بسیار به چشم می امد و جلب نظرمیکرد. دکتر امامی قانون مدنی را از روی کتاب منصور السلطنه عدل میخواند و برای ما توضیح میداد و مطالبی را نیزخودش بر مواد آن کتاب اضافه میکرد و به ما درس میگفت”،استاد عمید و مرحوم استاد شهابی ” ایشان به واقع ”مجسمه تقوا و علم” برای من بود. هم دوره ای ها و همکاران : مهندس همایون ، ناصر ملکمطیعی کاراکتر و دکتر بهمن نیاکان از همدوره ایهای امیر ناصر کاتوزیان بوده اند. همسر و فرزندان : امیر ناصر کاتوزیان در سال ???? در سن ??سالگی ازدواج می کند که حاصل آن دو فرزند پسر است که یکی از آنها دکترای روانشناسی بالینی دارد و در حال حاضر مقیم آمریکا است و دیگری مهندس الکترونیک است و در همان دیار زندگی می کند. وقایع میانسالی : امیر ناصر کاتوزیان بعد از انقلاب فرهنگی و در جریان پاکسازی دانشگاه‌ها به انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم شد. مدت یازده سال او به تحقیق مشغول بود تا این که در سال ۱۳۷۰ رأی پاکسازی شکسته شد و به این ترتیب استاد را به دانشکده حقوق برگرداندند. دکتر کاتوزیان از جمله نویسندگان نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است . مشاغل و سمتهای مورد تصدی : خدمات علمی و اجرایی امیر ناصر کاتوزیان: • ۱۳۴۵ -۱۳۷۹ ,رئیس دادگاه بخش و شهرستان و مشاور دادگاه استان و معاون اداره حقوقی,کانون وکلای دادگستری • ۱۳۳۱ -۱۳۴۳ ,رئیس دادگاه بخش و شهرستان و مشاور دادگاه استان و معاون اداره حقوقی,دادگستری • ۱۳۵۴ مدیر گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه تهران • ۱۳۳۴ ریاست دادگاه بخش اراک • ۱۳۴۳ استادیار حقوق مدنی در دانشگاه تهران • ۱۳۵۱ استاد گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه تهران فعالیتهای آموزشی : عناوین دروس آموزشی ارائه شده توسط دکتر کاتوزیان: کارشناسی • فلسفه حقوق کارشناسی ارشد • حقوق مدنی ۱ • مسئولیت مدنی دکتری • حقوق مدنی پیشرفته ۱ • حقوق مدنی پیشرفته ۲ • مسئولیت مدنی تطبیقی آرا و گرایشهای خاص : امیر ناصر کاتوزیان معتقد است:” انسان اندیشمند در برابر این پرسش که از کجا آمده و به کجا میرود و قانون حرکت او چیست، درمانده. در جستجوی وطن مالوف به هر تلاش دست میزند و کمتر به معلوم میرسد. جهان مادی را مسخر کرده است و بر بام آسمان نشسته، ولی راز آفرینش را دور از دسترس خود میبیند و هر زمان که پا از دایره محسوس بیرون مینهد، عقل را ناتوان و پای استدلال را چوبین مییابد. فلسفه تاریخ نیز با همه گیرایی راه به جایی نبرد، و جز مشتی فرض و ظن و قرینه ارمغانی نیاورد. خردگرایان گره ای نگشودند و آخرین دیالکتیک این شد که هستی همچنان که از مطلق آغاز شده به مطلق نیز میرسد، و در دایره ای سر به مهر در حرکت است. نومیدی از علم، انسان را به عرفان کشاند، به این سودا که در آینه صافی دل حقیقت را ببیند” جوائز و نشانها : مدالها و نشانهای علمی دکتر امیر ناصر کاتوزیان به قرار زیر است: – نشان درجه دو فرهنگ ،بمناسبت احراز رتبه نخست در امتحانات نهایی رشته ادبی سال ششم دبیرستان -۱۳۲۸ – نشان درجه یک فرهنگ بمناسبت شاگرد اولی در رشته قضایی دانشکده حقوق دانشگاه تهران-۱۳۳۲ -دریافت لوح تقدیر از کانون وکلای دادگستر مرکز -۱۳۸۳ – دریافت لوح تقدیر به مناسبت تالیف جلد چهارم عقود معین ،کتاب سال جمهوری اسلامی از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی -دریافت لوح تقدیر به مناسبت تالیف حقوق مدنی (عقود معین ج۳) ،به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره چهارم انتخاب کتاب سال – دریافت لوح تقدیر به مناسبت تالیف کتاب”حقوق مدنی: نظریه عمومی تعهدات”، به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره نوزدهم انتخاب کتاب سال -دریافت لوح تقدیر به مناسبت تالیف کتاب “نظریه عمومی تعهدات” به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران -۱۳۸۲ -دریافت لوح تقدیر وزارت ارشاد اسلامی به مناسبت تالیف سه جلد فلسفه حقوق – دریافت نشان درجه یک دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۱-۱۳۸۲ – استاد برگزیده نماد آموزشی عالی کشور در سال ۱۳۸۱-۱۳۸۲ – استاد برگزیده دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۱ – نشان درجه یک دانش بمناسبت مجموع تحقیقات و خدمات علمی در سال۱۳۸۲ -دریافت لوح تقدیر از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سال ۱۳۸۳ – دریافت لوح سپاس و تقدیر دانشکده حقوق و علوم دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۳ – دریافت لوح تقدیر ازدادگستری بیرجند با عنوان سرباز عدالت در سال ۱۳۸۴ – دریافت لوح تقدیر از دانشگاه آزاد اسلامی دامغان در سال ۱۳۷۸ – دریافت لوح تقدیر ازدانشگاه آزاد اسلامی مشهد و دانشگاه و دانشگاه فردوسی مشهد -دریافت لوح تقدیر از شعبه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تهران – دریافت لوح تقدیر از دانشجویان دانشکده حقوق شهید بهشتی – دریافت لوح تقدیر از دانشگاه مفید در سال ۱۳۷۰ – دریافت لوح تقدیر انجمن دانش آموختگان نابینایان کشور در سال ۱۳۸۳ – تقدیر مشترک رئیس دانشگاه تهران و رئیس پردیس قم ۱۳۸۲ – دریافت لوح تقدیر از دانشجویان دوره دکتری دانشکده حقوق در سالدریافت ۱۳۸۴ – لوح تقدیر ازرئیس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۸۲ – دریافت لوح تقدیراز دانشگاه علامه طباطبائی ۱۳۸۴ چگونگی عرضه آثار : از دکتر کاتوزیان مقالات متعددی در دو جلد کتاب تحت عنوان «گامی به سوی عدالت» به چاپ رسیده است. تعداد مقالات چاپ شده در مجلات داخلی : ۱۳ مقاله تعداد مقالات ارائه شده در همایشها : ۴ مقاله ——————————————————————————– آثار : ۱ … گویاتر از گفتارها، مجموعه مقدمه ها، پیش گفتارها و سرآغازها ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیانناشر: دانشگاه تهران – ۱۳۸۳ ۲ اثبات و دلیل اثبات: شهادت، اماره، سوگند و اصول علمی ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: میزان – ۳۰ اردیبهشت، ۱۳۸۵ ۳ اثبات و دلیل اثبات: قواعد عمومی اثبات – اقرار و سند ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: میزان – ۳۰ اردیبهشت، ۱۳۸۵ ۴ از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود؟: زندگی من ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۱۶ تیر، ۱۳۸۶ ۵ اعتبار امر قضاوت شده در دعوای مدنی ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: میزان – ۱۳۸۳ ۶ تحولات حقوق خصوصی ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: دانشگاه تهران – ۱۳۸۱ ۷ توجیه و نقد رویه قضایی ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: میزان – ۲۱خرداد، ۱۳۸۶ ۸ حقوق مدنی (عقود معین: ج ۳) ویژگی اثر : دکتر ناصر کاتوزیان . (استاد سابق دانشکده حقوق دانشگاه تهران) تهران: بهنشر، ۱۳۶۴، وزیری، ۶۴۷ ص-این کتاب در دوره چهارم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شده است-ویژگی عقود معین آن است که از ارتباط و نظم خاصی برخوردار بوده و باید کوشید این نظم و اصول را دریافت و استخراج کرد و برای کمک به تفسیر هماهنگ و درست قانون، عقودی را که جوهر مشترک دارد در کنار هم و ذیل اصول حاکم بر آنها قرار دارد. تلاش نویسند? کتاب در این راستا بوده و برای نیل بدین مهم، عقودی را که در کتاب آمده است در دو دفتر جداگانه مطرح می کند: ۱- دفتر نخست به عاریه، ودیعه و وکالت اختصاص یافته است که این عقود چهر? «اذنی، نیابتی، امانی» را به عنوان وصف بارز و خصیص? مشترک دارا هستند. ۲- دفتر دوم، شامل عقودی است که به طور معمول در کتاب «دیون» می آید و ضمان، حواله، کفالت و رهن را شامل می شود. ۹ حقوق مدنی خانواده: اولاد، روابط پدر و مادر و فرزندان، نسب، همبستگی خانوادگی و حمایت از کودکان، فرزندخواندگی ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۲۰ آبان، ۱۳۸۵ ۱۰ حقوق مدنی خانواده: نکاح و طلاق، روابط زن و شوهر ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان (گردآورنده)ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۱۹ فروردین، ۱۳۸۵ ۱۱ حقوق مدنی: الزامهای خارج از قرارداد (ضمان قهری) ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ – ۰۳ مرداد، ۱۳۸۵ ۱۲ حقوق مدنی: الزامهای خارج از قرارداد (ضمان قهری): مسوولیت مدنی ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: دانشگاه تهران – ۲۵ شهریور، ۱۳۸۶ ۱۳ حقوق مدنی: ایقاع: نظریه عمومی – ایقاع معین ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: میزان – ۲۵خرداد، ۱۳۸۴ ۱۴ حقوق مدنی: عقود اذنی – وثیقه های دینی: ودیعه، عاریه، وکالت، ضمان، حواله، کفالت، رهن ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۱۵ شهریور، ۱۳۸۵ ۱۵ حقوق مدنی: قواعد عمومی قراردادها: اجرای عقد و عهدشکنی مسوولیت قراردادی ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۱۴ اردیبهشت، ۱۳۸۴ ۱۶ حقوق مدنی: قواعد عمومی قراردادها: انحلال قرارداد – خیارات ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان (گردآورنده)ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۰۳ اردیبهشت، ۱۳۸۴ ۱۷ حقوق مدنی: قواعد عمومی قراردادها: انعقاد و اعتبار قرارداد، ضمانت اجرای شرایط اساسی معامله، … ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: بهمن برنا – ۱۹ مهر، ۱۳۸۵ ۱۸ حقوق مدنی: قواعد عمومی قراردادها: مفهوم عقد – انعقاد و اعتبار قرارداد “تراضی” ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان (گردآورنده)ناشر: بهمن برنا – ۲۱ بهمن، ۱۳۸۵ ۱۹ حقوق مدنی: مشارکتها – صلح – شرکت – مضاربه – مزارعه و مساقات – جعاله – گروبندی مشروع – صلح ویژگی اثر : یدآورنده: ناصر کاتوزیان (گردآورنده)ناشر: گنج دانش – ۱۳ شهریور، ۱۳۸۶ ۲۰ حقوق مدنی: معاملات معوض – عقود تکمیلی – بیع – معاوضه – اجاره – قرض ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۱۶ مهر، ۱۳۸۴ ۲۱ حقوق مدنی: نظریه عمومی تعهدات ویژگی اثر : تالیف،این کتاب ، در دوره نوزدهم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان کتاب سال معرفی و برگزیده شد. آشنایی با کتاب «حقوق مدنی: نظریه عمومی تعهدات» حقوق مدنی: نظریه عمومی تعهدات/ ناصر کاتوزیان.- تهران: نشر دادگستر، ۱۳۷۹٫ ۶۴۷٫ ص. کتابنامه: ص. [۶۴۵]-[۶۴۷]؛ همچنین به صورت زیرنویس. نظری? تعهدات بر تمام روابط حقوقی انسانها حکومت می کند. علاوه بر مباحث حقوق مدنی، این نظریه مبنای بسیاری از مسائل مربوط به حقوق تجارت و سایر رشته های حقوق خصوصی نیز قرار می گیرد. نگاهی به مباحث حقوق عمومی، به ویژه حقوق اداری، نشان می دهد که قواعد عمومی تعهدات در زمین? قراردادها و مسئولیت مدنی تا چه اندازه در ساختمان منطقی این رشته ها نیز اثر دارد. استخراج «نظری? عمومی تعهد» فکری بیگانه است که به تازگی در حقوق ما نفوذ پیدا کرده است: در حقوق اسلام، عقد یا معامله و ضمان قهری عنوانهای اصلی مطالعه در باب روابط اشخاص است و از احکام تعهد (به معنی دین نه پیمان) به طور پراکنده و فرعی گفتگو می شود. قانون مدنی نیز کم و بیش همین شیوه را ادامه می دهد، با این تفاوت که، براثر تقلید از روش قانون مدنی فرانسه، اصطلاح تعهد و عقد را با هم مخلوط می کند و ارزش متعارف در این زمینه به دور می افتد. مبحث تعهدات، به عنوان آثار حاصل از عقود و پاره ای از ایقاعات، در حقوق ایران، تا قبل از اثر حاضر، موضوع تحقیق مستقلی قرار نگرفته بود. این کتاب با دیدگاهی جدید و بدیع، بحث تعهدات را مطرح می نماید و همانند سایر آثار مؤلف محترم، برآورند? یکی از نیازهای اساسی اساتید و دانشجویان حقوق و قضات و اهل تحقیق در زمین? حقوق مدنی است. مؤلف محترم به سبب استمرار در مطالعه و تحقیق و نیز به جهت تسلط به زبانهای انگلیسی و فرانسوی و عربی و اشراف به حقوق اروپا و آمریکا و ممالک اسلامی، از مصادر فقهی و منابع معتبر دست اول استفاده کرده است. تازگی بسیاری از مباحث این کتاب در حقوق ایران، وسعت و جامعیت طرح مطالب، به ویژه شیو? بیان تطبیقی و مقارن آنها، شیوایی و رسایی و سبک ممتاز نویسنده و نیز وضع بحثهای تحقیقی به عنوان قرائت و تمرین به منظور افزایش دقت مخاطب از دیگر امتیازات اثر حاضر است. ۲۲ حقوق مدنی، قواعد عمومی قراردادها، آثار قرارداد در رابطه دوطرف و نسبت به اشخاص ثالث ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: بهمن برنا – ۱۳۸۳ ۲۳ حقوق مدنی، مشارکتها – صلح ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: گنج دانش – ۱۳۸۳ ۲۴ دوره مقدماتی حقوق مدنی: ارث ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان (تدوین)ناشر: میزان – ۰۵ شهریور، ۱۳۸۴ ۲۵ دوره مقدماتی حقوق مدنی: اعمال حقوقی: قرارداد – ایقاع ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۲۳ مرداد، ۱۳۸۵ ۲۶ دوره مقدماتی حقوق مدنی: اموال و مالکیت ویژگی اثر : تالیف-ناشر: میزان ۲۷ دوره مقدماتی حقوق مدنی: خانواده ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: میزان – ۱۸آذر، ۱۳۸۵ ۲۸ دوره مقدماتی حقوق مدنی: درسهایی از عقود معین برای دانشجویان دوره کارشناسی: بیع. اجاره. قرض. جعالعه. شرکت. صلح ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیانن اشر: گنج دانش – ۱۳ شهریور، ۱۳۸۶ ۲۹ دوره مقدماتی حقوق مدنی: درسهایی از عقود معین برای دانشجویان دوره کارشناسی: ودیعه، عاریه، وکالت، ضمان، حواله، کفالت، رهن ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: گنج دانش – ۱۳ شهریور، ۱۳۸۶ ۳۰ دوره مقدماتی حقوق مدنی: وقایع حقوقی ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۱۱ مهر، ۱۳۸۵ ۳۱ دوره مقدماتی حقوق مدنی، درسهایی از: شفعه – وصیت – ارث ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: میزان – ۰۹ آبان، ۱۳۸۶ ۳۲ طرح تقویت ظرفیتهای آموزش و پژوهش حقوق بشر: حکومت قانون و جامعه مدنی ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی – ۰۱ اسفند، ۱۳۸۵ ۳۳ عدالت قضایی، گزیده آراء ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: میزان – ۱۳۸۳ ۳۴ فلسفه حقوق: تعریف و ماهیت حقوق ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۱۰ خرداد، ۱۳۸۵ ۳۵ فلسفه حقوق: منابع حقوق ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۲۳ مرداد، ۱۳۸۵ ۳۶ فلسفه حقوق: منطق حقوق ویژگی اثر : یدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۱۸ مرداد، ۱۳۸۵ ۳۷ قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی ویژگی اثر : تالیف-ناشر: میزان ۳۸ کلیات حقوق: نظریه عمومی ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۱۲ بهمن، ۱۳۸۴ ۳۹ مبانی حقوق عمومی ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: میزان – ۱۳۸۳ ۴۰ مسوولیت ناشی از عیب تولید: مطالعه انتقادی و تطبیقی در تعادل حقوق تولیدکننده و مصرف کننده ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ – ۱۵ آذر، ۱۳۸۴ ۴۱ مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران ویژگی اثر : پدیدآورنده: ناصر کاتوزیان ناشر: شرکت سهامی انتشار – ۰۷ آبان، ۱۳۸۶

hadishadis30 بازدید : 113 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

آنجا که قهر مفید است
قهر اگر چه برای بزرگسالان به هیچ‌وجه کارساز نیست، اما گاهی در تربیت کودکان می‌تواند مفید باشد. این نسخه برای آن والدینی پیچیده شده است که مثل ما و همه روان‌شناس‌های کودک، اعتقادی به تنبیه بدنی کودکان ندارند، اما به هر حال باید روشی برای آن که به کودک بفهمانید رفتارش درست نبوده، وجود داشته باشد.

گرچه قهر می‌تواند جایگزین صحیحی برای تنبیه بدنی باشد، اما باید یادتان باشد در قهر با فرزندتان به چند نکته توجه کنید:

نکته اول: وقتی می‌خواهید با او قهر کنید باید دقیقا برایش توضیح بدهید که چه خطایی از او سر زده است.

نکته دوم: به کودک بفهمانید چه مدت با او صحبت نخواهید کرد. برای مثال بگویید «سلمان‌جان! چون بی‌ادبی کردی و حرف‌های نامناسبی زدی، من و پدر تصمیم گرفتیم تا نیم ساعت با تو قهر باشیم. بنابراین از همین حالا تا نیم ساعت دیگر پاسخت را نمی‌دهیم.»

نکته سوم: نگذارید قهرتان با کودک طولانی شود چون ممکن است به این شرایط عادت کند و دیگر قهر برای او به معنای یک واکنش تنبیهی برای رفتار بدش نباشد.

نکته چهارم: معمولا این گونه است که وقتی با کودک قهر می‌کنیم او بلافاصله پس از قهر به ما مراجعه می‌کند و التماس می‌کند که او را ببخشیم. هرچند تماشای کودکی که التماس می‌کند پدر یا مادر با او آشتی کنند خیلی ناراحت‌کننده و پر احساس است، اما ما به شما هشدار می‌دهیم که قهرتان را به هیچ‌وجه نشکنید تا سرانجام مهلت آن سر آید. می‌دانید چرا پافشاری می‌کنیم که دوره قهر تمام شود؟

اگر بخواهید هر بار با التماس‌های کودک او را ببخشید و از قهر منصرف شوید، فرزندتان به مرور زمان در می‌یابد پدر و مادرش به‌واسطه پافشاری او، می‌توانند از تصمیم‌شان انصراف دهند و این درس خوبی برای یک کودک نیست.ضمن این که او نتیجه می‌گیرد می‌تواند از التماس‌کردن به عنوان ابزاری برای گول‌زدن شما یا تحت فشار گذاشتنتان استفاده کند.

نکته پنجم: شما هم پدر و مادرهایی را دیده‌اید که با فرزندشان قهر می‌کنند و بعد زیر لب غرغر می‌کنند یا از صفات بد بچه‌شان می‌گویند و… این روش درست نیست! شما قهر کرده‌اید تا او اصلاح شود پس اجازه توهین و تحقیر را ندارید، بلکه فقط گفت‌وگو با او را متوقف کرده‌اید.

نکته ششم: قهر را عمومی نکنید برای مثال اگر فرزندتان به مدرسه می‌رود، هیچ لزومی ندارد در حضور اولیای بقیه دانش‌آموزان یا وقتی در جمع همکلاسی‌های فرزندتان هستید به قهر با او اشاره کنید برای مثال «بچه‌ها! من که با پسرم قهر هستم، اما شما به او بگویید اگر می‌خواهد می‌تواند توی این دفترچه نقاشی کند!» این رفتار شما باعث می‌شود اولا کودکتان در برابر همسن و سال‌هایش تحقیر شود و ثانیا قبح قهربودن والدینش برای او از بین برود.

hadishadis30 بازدید : 109 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

ادب اجتماعی را به فرزند خود بیاموزید
بچه کوچولو ایستاده است در جمع خانواده و تازه با تمام قدش به سر آدم بزرگ‌هایی که هرهر و کرکر می‌خندند هم نمی‌رسد.

در محفل بزرگ‌ترها جوک‌هایی از قومیت‌ها را تعریف می‌کنند و هریک پیامک خنده‌داری در مورد یک گروه می‌خواند.

بچه کوچولو به سه سال نرسیده است که وقتی می‌خواهد جلب توجه کند می‌گوید: «فلانی گفت: من گشنمه!»

او حتی نمی‌داند وقتی این حرف را می‌زند خانواده به چه می‌خندند، اما همین که جلب توجه کند برایش کافی است. بزرگ‌تر که می‌شود می‌فهمد این لطیفه‌های قومیتی چه معنایی‌دارد، اما دیگر برایش مهم نیست که زن دایی از یک قومیت است و دامادشان از قومیت دیگر، این یکی از لطیفه‌های فلان طایفه ناراحت می‌شود و آن یکی از لطیفه‌های طایفه دیگر؛ در نظر او گرچه آقا محسن مرد بزرگی است، مرد خوبی است، اما چون از یک طایفه خاص است می‌شود در مورد همزبانانش جوک گفت و او هم اگر اخم کند بی‌جنبه است!

منطق او دیگر می‌تواند این چیزها را شبیه‌سازی کند و تعمیم دهد: «هرکس را که شبیه ما نیست می‌توانیم مسخره کنیم.»

بعد دایره بازیچه‌های کلامی‌اش گسترده‌تر می‌شود: «پیرترها، دخترها، زن‌ها، معلم‌ها، کارگرها، کلاس اولی‌ها، ترم‌اولی‌ها، ترم بالایی‌ها… »

آن روز دیگر به یاد نمی‌آورد این عادت دست انداختن، متلک گفتن و مسخره‌کردن را از کجاآورده است، اما رفتار اجتماعی ناپسند او آنقدر درونی شده که ترک‌کردنش سخت است.

کودک باید بداند، که تمامی نژادها و رنگ‌ها و عقاید افراد مختلف شایسته احترام هستند و به خاطر دوستی میان انسان‌ها نباید رفتار ناهنجار داشته باشد.

والدین باید حس همدردی و انسان دوستی را کم‌کم به کودک القا کنند. باید به کودک بفهمانند که به همه احترام بگذارد، مسئولیت‌پذیر باشد و این نکته را بداند که هر انسانی گنج گرانبهایی محسوب می‌شود.

به کودک خود یاد دهید که به گروه خود افتخار کند و به گروه‌های دیگر احترام بگذارد. دوست داشتن گروه خود به این معنا نیست که گروه‌های دیگر فاقد ارزش‌های انسانی هستند.

برای کودکان داستان‌هایی از اسطوره‌های تمام اقوام و ملل بگویید تا انسان‌ها با هر قومیتی در نظر او شریف، قابل ‌احترام و دوست‌داشتنی جلوه کنند.

hadishadis30 بازدید : 131 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

شرم حضور
افرادی که به درد خجالت گرفتارند، بخوبی می‌دانند که هیچ‌چیز ناراحت‌کننده‌تر از آن نیست که فردی دچار خجالت شود.

معمولا افراد کمرو و خجالتی در روابط اجتماعی و ارتباط برقرار‌کردن با دوستان و اقوام بویژه افراد غریبه، دچار اضطراب می‌شوند و همین اضطراب روی شکل ظاهری آنها تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، به هنگام صحبت‌کردن چهره آنها سرخ می‌شود، عرق می‌کنند، ضربان قلبشان تند می‌زند، به نظر دستپاچه و نگران هستند، حس خوبی نسبت به اطرافیان ندارند و همیشه نگرانند که دیگران راجع به آنها چگونه فکر می‌کنند، بنابراین از ارتباط بر​قرار‌کردن با اقوام، دوستان و… کناره‌گیری می‌کنند. بیشتر افراد خجالتی به علت این همه اضطراب و نگرانی که دارند، توانایی‌های خودشان را دست‌کم می‌گیرند و این امر باعث می‌شود تا بیشتر فرصت‌های کاری و موقعیت‌های خوب اجتماعی را از دست بدهند. به هر حال این حس در روابط شخصی و خانوادگی، در محیط کار و نیز در تمام ابعاد مختلف زندگی حتی وقتی که به کمک دوستان ، همکاران و… احتیاج دارند، تولید مشکل می‌کند.

پیامد خجالتی‌بودن

ـ معمولا جوانان خجالتی وقتی در جلسه یا کنفرانس شرکت می‌کنند یا می‌خواهند به سوالی پاسخ بدهند، دچار اضطراب می‌شوند. بنابراین برای فرار از این شرایط در آن جلسات و کنفرانس‌ها شرکت نمی‌کنند، در نتیجه فرصت‌های کاری و موقعیت‌های خوب اجتماعی را از دست می‌دهند.

ـ افراد خجالتی معمولا دوستان بسیار کمی دارند.

ـ آنها در فعالیت‌های اجتماعی شرکت نمی‌کنند.

ـ افرادی بی‌اراده، بی‌انگیزه و نیز بدبینی هستند.

ـ اعتماد به‌نفس بسیار ضعیفی دارند.

ـ بیش از حد از رایانه استفاده می‌کنند. معمولا به دیدن اقوام و دوستان نمی‌روند.

اما براستی چرا بعضی از جوانان خجالتی می‌شوند؟ آیا شما والدین می‌دانید علت خجالتی شدن جوانان‌تان ریشه در دوران کودکی آنها دارد؟

محیط خانواده، روابط اعضای خانواده، سرزنش‌کردن‌های بیهوده و… از عوامل محیط و موثر در خجالتی‌شدن جوانان است.

محیط خانه

یکی از مهم‌ترین عوامل خجالتی‌شدن جوانان، محیط خانه و نیز طرز برخورد افراد خانواده بخصوص والدین با آنها می‌باشد. بیشتر کودکانی که مورد محبت و توجه پدر و مادرشان قرار نگیرند درسن جوانی اعتماد به‌نفس خویش را از دست می‌دهند و دچار درد خجالت می‌شوند؛ بنابراین محبت والدین باعث می‌شود که کودک در محیط خانه احساس آرامش و امنیت کند، منظور از آرامش و امنیت این است که کودک بفهمد اطرافیان بخصوص پدر و مادر حامی او هستند و نمی‌گذارند آسیبی به او برسد و اگر کودک در محیط خانه احساس آرامش نکند و همچنین متوجه شود که دارد محبت اطرافیان را از دست می‌دهد، کم‌کم اعتماد به‌نفس‌اش پایین می‌آید و دچار اضطراب و نگرانی می‌شود.

روابط میان افراد خانواده

روابط دوستانه و صمیمی بین افراد خانواده بسیار اهمیت دارد. وقتی روابط بین پدر و مادر یا دیگر اعضای خانواده دوستانه و صمیمی نباشد یا مدام با یکدیگر جر و بحث کنند، این ناآرامی و روابط غیردوستانه در خانواده باعث می‌شود، کودک به لحاظ روحی آسیب‌دیده و دچار استرس و نگرانی شود در نتیجه در دوران نوجوانی و جوانی دچار درد خجالت می‌شود.

انتقاد و سرزنش‌کردن

متاسفانه اغلب والدین وقتی فرزندشان اشتباه می‌کند، او را سرزنش می‌کنند و نیز رفتار و گفتار او را مایه خجالت خود می‌دانند و از هر کاری که او انجام می‌دهد انتقاد می‌کنند. آیا می‌دانید سرزنش‌ها و انتقادهای شما چه ضربه بزرگی بر روح و روان فرزند دلبندتان می‌گذارد؟ و چگونه او را بی‌اعتماد به خویشتن می‌کند؟ بنابراین والدین آگاه و دانا بهتر است به جای انتقاد و سرزنش‌کردن از فرزند خویش با لحنی دوستانه و صمیمی با او صحبت کنند و علت رفتارش را جویا شوند.

راهکارهای ساده، اما مهم

ـ یکی از ساده‌ترین کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید این است که در مورد افراد کمرو و خجالتی که نمی‌توانند براحتی با دیگران ارتباط بر قرار کنند، شما پیشقدم شوید و با آنها ارتباط دوستانه‌ای بر قرار کنید. به عنوان مثال، در جمع با آنها دست بدهید، احوالپرسی کنید و آنها را به دوستان و اقوام خویش معرفی کنید.

ـ آنها را تشویق و ترغیب کنید تا درباره اتفاقاتی که در طی شبانه‌روز برایش پیش آمده است، صحبت کنند و همچنین احساس شخصی خویش را در مورد آن اتفاق بیان کنند.

ـ به آنها بیاموزید که برای رسیدن به اهداف و نیز کسب موفقیت در ​کار و تحصیل باید بتوانند آرامش خود را حفظ و نسبت به نگرانی‌های خود بی‌اعتنا باشند.

ـ به آنها یاد بدهید تا افکار منفی را از ذهن‌شان پاک و افکار مثبت را جایگزین آن کنند به عنوان مثال یک نفس عمیق بکشند و با خود بگویند من آدم خجالتی نیستم یا من استرس و اضطراب ندارم. در واقع کلمات آرامش بخش را برای خود تکرار کنند.

ـ به آنها بگویید، حس کمرویی یک حس کاملا طبیعی است و برای هر کسی در هر سنی که باشد ممکن است پیش بیاید.

ـ از آنها بخواهید به جای فاصله گرفتن از مردم و اجتماع، در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند و فرصت‌های خوب کاری را از دست ندهند.

ـ و در پایان افراد کمرو و خجالتی بدانند که با غلبه بر این حس قادر خواهند بود بیشتر و بهتر از زندگی و روابط‌شان لذت ببرند.

hadishadis30 بازدید : 108 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

کارشناسان و آسیب شناسان اجتماعی در جلسه بررسی عوارض و خطرات مصرف قرص های اکستازی، ضمن برشمردن خطرات بی شمار قرص های توهم زا و روانگردان، تأکید کردند حتی یک بار مصرف آنها برای امتحان یا تجربه بسیار خطرناک است و ممکن است عوارض جبران ناپذیر طولانی مدت و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

برخلاف آنچه همگان می گویند، اکستاری تنها شادی آور نیست و روزهای پس از مصرف فرد را دچار افسردگی ، در درجات مختلف آن می کند. معمولاً فرد پس از مصرف احساس خوشی می کند.

دکتر نوری روان پزشک در جلسه ای که در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، با تأکید بر این که اکستازی یک ماده مخدر نیست افزود: اکستازی مثل آمفتامین و کوکائین یک محرک است اما این دلیل نمی شود بپنداریم که وابستگی و اعتیاد به دنبال ندارد. مخدر ایجاد تخدیر می کند ولی در مورد اکستازی فرد بی خواب و بیقرار و بیش فعال می شود و در نتیجه ی این فعالیت زیاد، دچار کوفتگی و بی حالی در روزهای بعد می شود.

به گفته وی اوج اثر ماده مؤثر در این قرص ها دو تا سه ساعت است. سپس میزان این ماده در خون پایین می آید و ۲۴ ساعت طول می کشد تا این ماده کاملاً از خون خارج شود. دیده شده که در ساعات کاهش میزان این ماده در خون فرد حاضر است برای حفظ حالتی که دارد و مصرف دوباره آن، دست به هر کاری بزند. به علاوه فرد به شدت نیاز به تکرار تجربه قبلی دارد و از نظر علمی هرگونه مصرف اجباری حتی بدون وابستگی جسمانی، اعتیاد نام دارد.

دکتر نوری در ادامه تشریح کرد: اگرچه در صورت عدم مصرف اکستازی، عوارضی از قبیل آنچه برای تریاک یا حشیش و سایر مواد اعتیاد آور می شناسیم، رخ نمی دهد اما این نباید ما را دچار اشتباه کند که فکر کنیم مصرف اکستازی به دلیل عدم ایجاد عوارض جسمی اعتیاد آور نیست. برعکس، فرد به شدت مایل به تکرار حالت پس از مصرف است و طبق تعریف، این وابستگی روانی مترادف اعتیاد است.

وی افزود : برای ترک کردن مصرف این ماده لازم است حتماً به یک روان شناس یا روان پزشک مراجعه کرد. او با روش ها و دارو و درمان های خاصی می تواند اثرات سوء این ماده را بکاهد و به فرد کمک کند زودتر به زندگی عادی برگردد. اگرچه بعضی حالات مثل حملات جنون آمیزو توهمات فرد که می پندارد تحت تعقیب است ، یا بدبینی به اطرافیان و مشاهده چیزهایی که دیگران نمی بینند ، ممکن است هرگز درمان نشوند.

عوارض اکستازی

دکتر نوری گفت: حواس کسی که از این ماده مصرف می کند، قوی می شود و به دلیل تقویت ادراک، فرد از موسیقی یا حتی خوردن و آشامیدن نیز احساس لذت فوق العاده می کند و می پندارد خلاقیت دوچندان یافته است. به دلیل افزایش حس ها، توانایی برقراری ارتباط تقویت می شود و در نتیجه فرد علاقه به صحبت کردن با دیگران، برقراری رابطه عاطفی و در آغوش گرفتن دیگران دارد که همین افزایش کاذب شعور عاطفی می تواند عامل انجام رفتارهای پرخطر جنسی باشد.

این روان شناس تأکید کرد: گهگاه انسان های کمرو که در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل هستند، می پندارند با مصرف این قرص می توانند این مشکل را برطرف کنند. از طرف دیگر شنیده می شود که بسیاری از آنها که افسردگی های خفیف یا مزمن دارند، از این قرص مصرف می کنند غافل از آنکه روزهای بعد از مصرف این قرص، حتی تا هفته ها افسردگی شدیدتری گریبان مصرف کننده را می گیرد.

دکتر نوری افزود:

از دیگر عوارض مصرف این قرص ها، اختلالات بینایی، کاهش اشتها، توهمات بینایی، افزایش ضربان قلب و فشارخون، بی قراری، تغییر نامناسب دمای بدن، نیاز به نوشیدن آب و مایعات است. اما اکستازی عوارض خطرناک دیگری هم دارد، از آن جمله مختل شدن فعالیت هیپوتالاموس، از دست رفتن کنترل فرد بر گفتار و رفتار، اختلال حافظه کوتاه مدت، احتمال ورم مغز به دلیل مصرف زیاد آب و عدم خروج آن از بدن، کاهش نمک و الکترولیت ها، وجود مشکلات جنسی، احساس افسردگی در درازمدت، سردرد، سرگیجه و بی خوابی، جنون و مرگ هستند.
به گفته این کارشناس آنچه بیش از همه خطرناک است، وجود ناخالصی هایی است که در ساخت این قرص به کار می رود و ممکن است منجر به مرگ شود. مخصوصاً که در کشور ما عده ای سودجو گچ یا دیازپام و حتی مواد خطرناک دیگری را به این قرص می افزایند که خالص بودن آن را پایین می آورد و به دلیل ناهمگونی با ماده MDMA می تواند بسیار خطرناک تر از مصرف MDMA به تنهایی باشد. ضمن این که اغلب این قرص ها در ایران فاقد ماده اصلی آن است. از سوی دیگر مصرف همزمان آن با مشروبات الکلی یا سایر مخدرها می تواند اثرات مرگبار آن را صدچندان کند.

وی مهمترین عوامل ترغیب کننده افراد به مصرف این قرص را خجالت، ناتوانی از رد کردن درخواست دیگران و فشار دوستان، حس بزرگ شدن، کاهش افسردگی، افزایش تمایلات عاطفی، دست کم گرفتن خطر و ماجراجویی عنوان کرد و گفت: فرد می پندارد برای او هم همان حس هایی که برای دوستش رخ داده، رخ می دهد بی آن که دچار عوارض آن شود، غافل از این که اثر و عملکرد این ماده مثل همه موادهای دیگر در بدن افراد مختلف متفاوت است و نه تنها ممکن است فرد را دچار خلسه ی مورد نظر نکند که بسیار امکان دارد او را دچار عوارض جبران ناپذیر کند.

او اظهار کرد: به علاوه در مورد ترک آن باید گفت تقریباً ربط مستقیمی میان اراده و اعتیاد وجود ندارد. آنچه در مورد این مواد رخ می دهد، اثر بر چرخه پاداش ذهنی است و فرد برای تکرار لذت مایل است استفاده از آن ماده را – هر قدر خطرناک- تکرار کند .

hadishadis30 بازدید : 106 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

برای پرهیز از خشونت ، به نوجوانان مهارت های زندگی بیاموزیم

خشونت از دیدگاه روان شناسی یعنی ناتوانی در کنترل خشم

سلامت از دیدگاه روان شناسی در کلی ترین مفهوم آن،حالتی است که فرد از نظر جسمی و روانی در حد تعادل قرار دارد. بنابراین تعادل، کلید حفظ سلامت است.

سازمان جهانی بهداشت نیز سلامت را حالت سلامتی کامل، جسمی، روانی و اجتماعی، می داند که با مفهوم نبود بیماری یا ناتوانی متفاوت است.

خشونت همه ابعاد رشد و سلامت نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد. رشد جسمی آنان را به علت ایجاد استرس و تنش فراوان مختل می سازد. در رشد ذهنی یا شناختی آنها تأثیرات کاهش دهنده بر جای می گذارد و یادگیری و پیشرفت تحصیلی آنان را کاهش می دهد.
مفهوم سلامت اجتماعی به عنوان بُعد مهم دیگر سلامت در سال های اخیر توسط سازمان جهانی بهداشت مطرح شد و به این معناست که برای دسترسی به سلامت کامل، تنها سلامت جسمی و روانی کافی نیست بلکه از آنجا که انسان در محیط جمعی زندگی می کند، سلامت اجتماعی نیز ضروری است. منظور از «سلامت اجتماعی» مشارکت فعال مردم در زندگی اجتماعی است. این مشارکت از طریق شرکت در سازمان های غیردولتی و فعالیت های داوطلبانه، انجام فعالیت های شغلی، تحصیلی، انجام وظایف شهروندی مانند شرکت در انتخابات، پذیرش قوانین و مقررات، شرکت در اجتماعات و … صورت می پذیرد. انسانی از نظر اجتماعی سالم است که مشارکت فعالتری در جامعه از طریق فعالیت های ذکر شده داشته باشد. تأمین سلامت به مفهوم کلی آن برای همه افراد، به ویژه برای نوجوانان به دلایل گوناگون از اهمیت فراوانی برخودار است.

نوجوانی ، سال های تغییر و تحول در همه جنبه های رشد جسمی، ذهنی، عاطفی، روانی و اجتماعی است و آشنایی نوجوانان و کسانی که با آنها در ارتباط هستند، با معیارهای رشد و سلامت، به ایجاد زندگی سالم و پرنشاط برای آنان کمک فراوانی خواهد کرد. نوجوانان سرمایه های آینده، هر جامعه هستند و هر اندازه که از سلامت کافی برخوردار باشند، رشد و پیشرفت جامعه را تضمین خواهند کرد. اولین گام در راه حفظ سلامت نوجوانان ، شناخت عوامل مؤثر در خشونت به صورت مثبت یا منفی و یا تقویت کننده و بازدارنده، در این زمینه است. یکی از عوامل مهمی که به عنوان عامل بازدارنده در ارتباط با سلامت نوجوانان نقش مؤثر دارد، خشونت است. خشونت همه ابعاد رشد و سلامت نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد. رشد جسمی آنان را به علت ایجاد استرس و تنش فراوان مختل می سازد. در رشد ذهنی یا شناختی آنها تأثیرات کاهش دهنده بر جای می گذارد و یادگیری و پیشرفت تحصیلی آنان را کاهش می دهد. رشد عاطفی- روانی آنان را با مشکلات متعددی روبرو می سازد و سازگاری اجتماعی و ارتباط مناسب آنان را با دیگران – همسالان و بزرگسالان- دچار اختلال می سازد. از این رو، پرهیز از خشونت نقش مؤثری در حفظ و تأمین سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی نوجوانان بر عهده دارد و به عنوان راهکار چه در سطح پیشگیری و چه از نظر درمان مطرح می شود.خشونت از دیدگاه روان شناسی یعنی ناتوانی در کنترل خشم. بنابراین برخلاف آن که برخی خشونت را نشانه قدرت می دانند، نمایانگر ضعف و درماندگی فرد در مقابله با مشکلات و کنترل خود است و بدیهی است کسی که از کنترل حالات خود ناتوان است، فرد قدرتمند و موفقی در زندگی نخواهد بود.

خشونت شیوه بروز خشم متفاوت است و آموختنی است.
زندگی در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی همیشه با مشکلات گوناگونی همراه است و خشونت نه تنها روش سنجیده ای برای کاهش آنها نیست بلکه دشواری های دیگری را نیز ایجاد خواهد کرد و این را تجربه افراد بی شماری در طول زمان های زیاد و در مکان های مختلف، نشان داده است.

خشم از جمله هیجان هایی است که به طور طبیعی و ذاتی در همه افراد با تفاوت هایی وجود دارد و انسان در طول زندگی خود می آموزد و یا باید بیاموزد که هیجان هایش را تحت کنترل خود درآورد و در سطح متعادل نگاه دارد.

از جمله عواملی که سبب افزایش خشونت در همه افراد به ویژه در نوجوانان می شود، باورهای نادرستی است که در مورد علت و چگونگی خشم وجود دارد و برخی آن را پدیده ای ذاتی و طبیعی بخصوص برای مردان می دانند. در حالی که خشونت نه طبیعی است و نه غیرقابل کنترل. خشونت با خشم متفاوت است. خشونت شیوه بروز خشم متفاوت است و آموختنی است. اگر از دوران کودکی راه های درست بیان و ابراز هیجانات را بیاموزیم که بیشتر از راه الگوپذیری و همانندسازی انجام می گیرد. مطمئناً از بروز خشونت پیشگیری کرده ایم.تفاوت های جنسیتی در خشونت نقشی ندارند. اگر مردان خشونت بیشتری از خود نشان می دهند، یاد گرفته اند که چنین باشند نه این که ذاتاً خشونت بیشتری دارند. باور نادرست دیگری که در مورد خشونت وجود دارد این است که گروهی فکر می کنند نوجوانی به طور طبیعی، دوران خشم و پرخاشگری است. درست است که تغییرات جسمی، عاطفی و روانی در دوران نوجوانی سطح هیجانات را افزایش می دهد و نوجوانان بیشتر احساسی عمل می کنند، اما به معنای آن نیست که نوجوانی با خشونت پیوند ناگسستی دارد.

دکتر فاطمه قاسم زاده – روانپزشک

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    تبلیغ
    آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 610
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 105
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 201
  • بازدید ماه : 473
  • بازدید سال : 1,845
  • بازدید کلی : 75,133